Przejdź do głównej zawartości

MUSICAL"CHICAGO" W KRAKOWSKIM TEATRZE VARIETE



"Chicago", Variete, recenzja, Wojciech Kościelniak, musical, zbrodnia, kara, więzienie
Takie rzeczy najlepiej ogląda się w jesienne wieczory, jesienne wieczory są
w ogóle magiczne jeśli o barwne historie chodzi. Takie wieczorne historie dobrze smakują z czerwonym, cierpkim winem, wśród dźwięków dobrej muzyki
i w półmroku. Taką historią jest kultowe "Chicago", a pora idealna - jesień
w pełni. Zatem zapraszam, rozgość się Czytelniku i smakuj opowieść :)

OPOWIEŚĆ O MORDERSTWIE, CHCIWOŚCI, ZDRADZIE...

„Opowieść o morderstwie, chciwości, przemocy, wyzysku i zdradzie, czyli
o wszystkich rzeczach, które bliskie są sercu każdego człowieka"
– czyż nie? 
Czyż nie jest tak, że ciemna strona mocy kusi i pociąga? Czyż nie jest tak, że nawet najpokorniejsze cielę hoduje w swojej główce „zabójcze" myśli, kiedy kolejny rok szanowny małżonek spoczywa na tapczanie i strzela z gumy, kolekcjonując obok łóżka metale „szlachetne" po szlachetnym trunku? Pewnie, że każdy z nas od czasu do czasu ma ochotę zabić drugą istotę za stos przewinień względem swojej osoby. A jeśli ktoś powie, że nigdy mu przez głowę taka myśl nie przefrunęła, nawet muskając zaledwie skrzydłami – łże jak pies!

"WIĘZIENNE TANGO"


Już na początku „Więzienne tango" opowiadające historie przewinień kilku kobiet, uświadamia z jakim kalibrem kobiet mamy do czynienia i pojawia się lekka konsternacja, czy są one cynicznymi morderczyniami, czy niewinnymi ofiarami, doprowadzonymi przez złych mężczyzn do czynu ostatecznego...
„na moim miejscu każdy zrobiłby to co ja"
. Ogrom czarnego humoru, błyskotliwych kwestii, karykatura, groteska i absurd, choćby w przykładzie scen
z rozprawy sądowej. Fałsz, obłuda, korupcja, manipulacja faktami – wciąż tak aktualne w dzisiejszych czasach w odniesieniu do naszego społeczeństwa. Dlatego, mimo że musical opisuje rzeczywistość chicagowską lat 20-tych, świetnie wpasowuje się i w dzisiejsze realia. Zatrważający jest brak dezaktualizacji... ale z drugiej strony trudno się dziwić, natura ludzka pozostanie naturą ludzką, a człowiek tylko człowiekiem.

KULTOWY MUSICAL


Z musicalem tak kultowym jak „Chicago" wiążą się rozliczne „problemy", zaczynając od tego, że jest sztywno obwarowany przez licencjodawcę wieloma zapisami, a kończąc na podejściu widowni. Ci wiecznie narzekający i szukający dziury w całym, zapewne przyjdą po to, żeby ponarzekać i obrzucić łajnem produkcję jakkolwiek dobra by ona nie była. Fani z przeciwległego bieguna zaś pełni entuzjazmu, w zachwycie swym nie zwrócą uwagi na małe elementy, czy szczegóły, które czynią tę sztukę mimo licencji, obwarowań – artystycznym
i osobliwym dzieckiem reżysera Wojciecha Kościelniaka.


Jakkolwiek by nie rozpatrywać – „Chicago" jest ogromnym sukcesem Teatru Variete pod dyrekcją Janusza Szydłowskiego, nie tylko dlatego, że ciągnie się za nim spektakularna popularność i legenda, ale dlatego, że ludzie tak skrupulatnie podczas castingów wybierani do obsady, zrobili kawał dobrej roboty. Grubą linią trzeba podkreślić zespołowość i współpracę wszystkich ludzkich elementów tego show. Dlatego oprócz reżysera trzeba koniecznie wyróżnić rolę choreografa Eweliny Adamskiej-Porczyk, dzięki której taniec i ruch stanęły na pierwszym planie i wzbudziły zachwyt nie tylko męskiej części widowni. Płynność, perfekcja ruchów, synchronizacja, wspaniałe zespolenie tańca z mimiką, ogromna lekkość i sensualność, o seksualności nie wspominając. Te ociekające erotyką femme fatale to też zasługa Anny Chadaj, odpowiedzialnej za kostiumy, która ubrała aktorów wyzywająco, ale ze smakiem, podkreślając przy tym walory.

"ŻYWY" TANIEC, ŚPIEW I MUZYKA


Pomysł ascetycznej scenografii to również jej zasługa, scena czarna i pusta pozostawia pole do popisu wizualizacjom Sławka Fąfary z Atomy Studio, dzięki którym powstają na bieżąco coraz to nowe przestrzenie, tworzą niepowtarzalny klimat, dodają całemu musicalowi dynamizmu, dzięki zmieniającym się obrazom korespondującym z ruchem tancerzy, widz ma wrażenie, że spektakl „płynie".

Nie można zapomnieć również o orkiestrze pod dowództwem pianisty Sebastiana Bernatowicza grającej „na żywo". Magia tego musicalu polega na jego kompletności i „stawaniu się" sztuką na naszych oczach. Wszystko dzieje się i staje całością tu i teraz – „żywy" taniec, śpiew i muzyka.

DWIE Z LEKKA CYNICZNE I ODROBINĘ BEZWZGLĘDNE KOBIETY


Fabuła jest zaczerpnięta z autentycznych wydarzeń, spisanych przez ówczesną reporterkę „Chicago Tribune" Maurine Dallas Watkins. Dwie, z lekka cyniczne
i odrobinę bezwzględne, kobiety trafiają do więzienia za zabójstwo. Roxie Hart (Barbara Kurdej-Szatan) zastrzeliła swojego kochanka, gdy ten poinformował ją
o swoim odejściu. Velma Kelly (Katarzyna Osipuk) morduje swojego męża
i siostrę tuż po tym jak nakrywa ich na niecnym czynie. Czyż można je winić? Czyż mężczyźni pozostawili im inny wybór? Ależ skąd. Zrządzeniem losu trafiają do bloku więziennego, prowadzonego przez skorumpowaną naczelniczkę Mamę Morton, która za odpowiednią zapłatę załatwia najlepszego adwokata w mieście Billego Fleana, który to za odpowiednią opłatą, odpowiednio przygotowuje klientki do procesu, w którym oczywiście uznawane są za niewinne, bo „Nieważny jest powód. Ważne jest uzasadnienie". Wspaniale zostały ujęte
w tych scenach relacje międzyludzkie i okrutny świat, którym rządzi pieniądz, kłamstwo i manipulacja. Świat, w którym z kryminalisty można zrobić celebrytę. Sceny sądowe i sam sąd jawi się karykaturalnie, wymiar sprawiedliwości jest ślepcem błądzącym z białą laską, oskarżone – marionetkami w rękach adwokata. Wszystko to pokazane bardzo dosłownie i dobitnie.

Dość osobliwą i zarazem symboliczną postacią natomiast jest dziennikarka, żyjąca w bliskiej przyjaźni z Flynnem – dama, która swoim wdziękiem potrafi wydobyć każdą potrzebną jej informację. Potwierdza tezę o tym jak niewiele potrzeba, aby manipulować społeczeństwem. Dokładnie tak samo faktami
i ludźmi z powodzeniem manipuluje Flynn, czyniąc ze swoich podopiecznych gwiazdy z pierwszych stron gazet. Sława powoduje, że obie morderczynie
u początku więziennej drogi, marzące o wolności, w trakcie medialnych walk
o pierwszą stronę i popularność, zaczynają traktować uniewinnienie jako kwestię poboczną i drugorzędną, bo liczy się nazwisko na głównej stronie
i dalsza kariera.

NIEWĄTPLIWY SUKCES


Gdyby nawet próbować się do czegoś przyczepić, to nie bardzo jest do czego. Musical zagrany koncertowo pod każdym względem, przygotowany bezbłędnie. Przez cały spektakl prowadzi nas Mistrz Ceremonii, postać trochę oderwana od spektaklu, psychodeliczna, nadająca sztuce odmienny ton. Siłą Krakowskiego Teatru Variete są niewątpliwie zdyscyplinowani i zgrani ludzie, którzy poprzez świetne przygotowanie, niewątpliwy talent i ogrom włożonej pracy wychodzą na scenę jako kompletna całość, która działa bez zarzutu.

____________
Jeśli spodobał Ci się tekst, uważasz, że komuś może się również spodobać, czy przydać - nie wahaj się, udostępnij i poślij dalej :) Masz pytania, bądź chcesz skomentować - pisz. Wpadaj jak najczęściej, a jeśli chcesz być na bieżąco, polub mój fanpage na fb i profil na instagramie :) 

Komentarze

  1. Natura ludzka pozostaje natura ludzka.... Czasy sie zmieniaja a my wciaz mamy te same slabosci. Dla mnie cudowny sposob na spedzenie deszczowego wieczoru i wniesienie do niego co nieco ... odmiany.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jaka szkoda, że do Krakowa tak daleko. Może gościnnie zawitają w Poznaniu, to na 100 procent się wybiore.

    OdpowiedzUsuń
  3. Baaaardzo lubię teatr muzyczny i bywam we wrocławskim Capitolu. Chicago jeszce przede mną, ale upoluję ten spektakl. Dzięki za wpis! [Maja]

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

NAJCHĘTNIEJ CZYTANE

POSTANOWIENIA NOWOROCZNE TO ŚCIEMA - PODSUMOWANIE 2018

POSTANOWIENIA NOWOROCZNE TO ŚCIEMA
Postanowienia noworoczne to wielka ściema, na dodatek wszyscy udają, że ściemą nie są i co roku skrzętnie tworzą obszerne listy. Też tak kiedyś robiłam 😊 Ale człowiek uczy się na błędach, więc od dawna już tego nie praktykuję, natomiast im jestem starsza, tym bardziej cenię czas, chwilę tu i teraz, brak wielkich i precyzyjnych planów na kolejny rok, dwa, trzy, a w zamian za to praktykuję maksymę „carpe diem” i jeśli wymyślę sobie jakieś mocne postanowienie to nie czekam do 1 stycznia tylko sprawdzam, czy ma szansę przetrwania pomysł po natychmiastowym procesie realizacji 😉 Niektóre pomysły żyją dłużej, niektóre krócej, a niektóre spalają się już przy starcie. Generalnie mam kupę zapału i miliony myśli w głowie, a czasu jakby proporcjonalnie mniej. We wszystkim ogranicza mnie czas. Jak każdego. Dlatego tak bardzo go cenię, szanuję i staram się nie marnować chwil chyba, że są one przeznaczone na zmarnowanie zwane snem 😉
BILANS ZYSKÓW I STRAT
Zamiast …

CHODŹ ZE MNĄ DO TEATRU - "TRUCIZNA" MAREK GIERSZAŁ

Temat straty, żałoby, załamania, bólu, ogromnej tęsknoty jest bliski nam wszystkim. Każdy nosi blizny na duszy...jedna z najnowszych sztuk wystawiana w tym sezonie na deskach Sceny STU traktuje właśnie o tych emocjach, a bliżej o radzeniu bądź kompletnym nieradzeniu sobie z nimi. Znamienny tytuł "Trucizna" otwiera pola interpretacyjne dość szerokie,
a o to co oznacza dosłownie trzeba by chyba zapytać reżysera sztuki - Marka Gierszała.

Uprzedzam, że będzie trudno, smutno, momentami boleśnie, ale...warto.
STRATA, RANY I BLIZNY Wydaje się, że największa tragedia dzieje się wtedy, kiedy odchodzi ktoś bliski – umiera, znika na zawsze z tego świata. Ale to nieprawda – nie tylko fakt śmierci jest tragiczny. Życie po tragedii, zmaganie się z nią, próba dalszego funkcjonowania czasem dla kogoś jest o wiele cięższa do udźwignięcia. Problem straty i życia ze stratą jest bliski niemal każdemu człowiekowi, więc to otwieranie ran przez bohaterów na scenie staje się automatycznie kataliza…

(Pytanie retoryczne) Czy książka jest dobrym prezentem świątecznym?

Co to pytanie retoryczne, nikomu tłumaczyć nie muszę, choć mogłoby stanowić to zajawkę do wywodów filologicznych, jednak oczywistej oczywistości się nie tłumaczy, a tak już w ogóle to post miał być na temat prezentów świątecznych, choć tak naprawdę, to tylko pretekst do dłuższej opowieści o książkach. WĄCHAM, DOTYKAM, SMAKUJĘJedni wybierając sobie lekturę kierują się fabułą, inni gatunkiem, jeszcze inni osobą autora, część czytelników lubiących być na bieżąco – listami bestsellerów ostatnich miesięcy. Ja natomiast kieruję się węchem, wzrokiem i dotykiem, smak niestety odpada, bo już 30 lat mam i choć mój syn uparcie głównie kieruje się jeszcze smakiem, jeśli o wybór pozycji czytelniczej chodzi, to mnie, matce, kobiecie po 30-stce i filologowi przede wszystkim, nie przystoi. Nie wypada mi mówić też, że w większości przypadków, stojąc w księgarni, przy uginających się półkach, nie szukam konkretnej wartościowej pozycji książkowej, czy księgozbioru danego autora, ale rozglądam się, namie…